آن سوی تئاتر اوز

مستقل ، بدون وابستگی به هیچ گروه نمایش. مطالب در حیطه تئاتر و نقد تئاتر در اوز

آن سوی تئاتر اوز

مستقل ، بدون وابستگی به هیچ گروه نمایش. مطالب در حیطه تئاتر و نقد تئاتر در اوز

طبقه بندی موضوعی

 

آن زمان ها که نه خانه فرهنگی به سبق و سیاق امروز داشتیم و نه این همه انجمن رنگارنگ ، دلسوختگانی در تئاتر اوز با عشق کار می کردند که اکنون جز اندکی از آن ها ، مابقی عطای هنر را به لقایش بخشیدند و کوچ کردند برای امرار معاش و گذران زندگی...

یکی به شیراز ، یکی به تهران ، قشم و خارج از کشور و .....

در همان سالها که تئاتر اوز با وجود گروه هایی فعال ، پویا بود و پیشرو ، استارت تاسیس انجمنی بنام انجمن نمایش اوز کلید خورد . در سال 1381 با رفت و آمد های بسیار و پیگیری های مکرر در لارستان ، بالاخره با تاسیس این انجمن موافقت گردید.

اولین انتخابات این انجمن در سال 1381 ، سالن کتابخانه عمومی اوز برگزار گردید و 5 نفر هیات رییسه  اصلی و دو نفر علی البدل انتخاب شدند.

در سال 1382 این انجمن نوپا ، جشنواره طنز لارستان را به میزبانی اوز برگزار کرد و برگ زرینی شد در سابقه انجمن نمایش.

جلسات هفتگی متعدد ، خرید نمایشنامه های متعدد ، همرا ه با تحلیل متن و نقد و بررسی در زمره فعالیت های انجمن نمایش بود اما .....

حمایت از انجمن اول در حد صفر هم نبود ، بسیاری از برنامه ها به یکباره خوابید و فشارهای مالی زیاد به انجمن ، کم کم اعضای هیات رییسه را پراکنده نمود و تدوین برنامه ده ساله انجمن که با مشقات فراوان به سرانجام رسیده بود هیچ گاه عملی نگشت.

پس از انحلال اولین انجمن نمایش و متفرق شدن برخی از افراد باسواد تئاتر ، رونق و پویایی نیز از تئاتر شهر عملا رخت بر بست گرچه افرادی در قالب گروه هایی هر از گاهی نمایشی را به روی صحنه می آوردند لیکن شور و نشاط و صف بستن طویل تماشاگران ، (که حتی گاهی مجبور به تمدید روزهای نمایش هم می شدیم ) دیده نمی شد. انجمن دوم پس از چند سال دوباره رونق گرفت و دوستانی بار مسوولیت آن را تقبل کردند. بخت با آن ها یار هم بود که حمایت ها بیشتر شد ، خانه فرهنگ منظم و با انسجامی تشکیل گردید و سپس با اعطای نمایندگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به اوز ، انجمن ها به ثبات کاملی دست یافتند. کم کم برخی از انجمن ها دارای دبیرانی در ستاد استان شدند که انجمن نمایش هم یکی از این انجمن ها بود. گروه های تئاتری فعال و فعال تر شدند ، قدیمی ها که در اوز ماندگار بودند به صحنه نمایش برگشتند و رقابت هنری و اجرای نمایش همراه با آشتی تماشاگران فهیم شهرمان ، خبر های خوشی بودند برای عوامل تئاتر شهر اوز.

انجمن نمایش اوز که دبیری در ستاد استان دارد یکی از انجمن های خانه فرهنگ اوز است که تحت نظارت مستقیم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز مشغول فعالیت هستند. بنابراین انجمن نمایش اوز بعنوان یک انجمن مستقل در سطح بخش اوز ، کلیه گروه های نمایشی را زیر مجموعه خود دارد و بسیار خرسند می شود که گروه های نمایشی فعال روز بروز افزایش یابد. شایان ذکر است تمامی فعالیت های نمایشی از جمله تشکیل کانون های نمایشی به هر نحوی بایستی از طریق انجمن نمایش اوز و با هماهنگی این انجمن باشد. این انجمن در نظر دارد در آینده ای نزدیک ، کانون تئاتر کودک و نوجوان را نیز افتتاح نموده تا کودکان و نوجوانان ما بتوانند از سنین خردسالی ( 7 سال به بالا ) ، تئاتر را به صورت اصولی آموخته و در کارگاه ها و کلاس های آموزشی شرکت نمایند چرا که این عزیزان قطعا آینده تئاتر اوز را در دست خواهند گرفت.

امروز روز حمایت از انجمنی است که خون دل های زیادی خورده و رنج و مشقات فراوانی به جان خریده است تا این انجمن ، یک انجمن پویا باشد و بدون شک برای تحقق چنین امری ، نیازمند همیاری و همفکری همه عزیزان و همشهریان خواهد بود.

همواره رسیدن تئاتر اوز به اوج آرزوی انجمن نمایش اوز بوده و خواهد بود ، انجمنی با قدمتی 14 ساله.......