آن سوی تئاتر اوز

مستقل ، بدون وابستگی به هیچ گروه نمایش. مطالب در حیطه تئاتر و نقد تئاتر در اوز

آن سوی تئاتر اوز

مستقل ، بدون وابستگی به هیچ گروه نمایش. مطالب در حیطه تئاتر و نقد تئاتر در اوز

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

۲۲
مهر

از آغاز به کار انجمن نمایش جدید با معرفی دبیر و هیات رییسه آن در اسفند ماه 95 تاکنون ، حدود هفت ماه گذشته است.

مجمع عمومی اول را که در تابستان برگزار کردیم مورد استقبال زیاد اعضای انجمن نبود ، شاید بدلیل تعطیلی تابستان و مسافرت

لیکن در مجمع عمومی دوم در رور دوشنبه 17/7/96 حدود 35 نفر از اعضای انجمن نمایش گرد هم آمدند و مجمع سر ساعت تعیین شده 19 آغاز گردید.

اهم مطالب عنوان شده در مجمع عمومی دوم :

1) از اسفند ماه 95 و همزمان با آغاز فعالیت انجمن نمایش جدید تاکنون ، اجرای 4 تئاتر " باران مایه های دختری از جنس من از گروه نمایش پیام نور مرکز اوز ، ستاره ها به همه چشمک می زنند از گروه نمایش ققنوس اوز ، دو اجرای قصه های در گوشی و قصه های نویسنده از گروه نمایش صحنه اوز را شاهد بودیم ، به همراه شرکت گروه نمایش پیام نور اوز در پانزدهمین جشنواره منطقه ای لارستان و اجرای نمایشنامه خوانی گروه هنری بیسیک لارستان با عنوان پژو 206 سفید که از عوامل لار ، اوز و گراش استفاده شده بود و در مجموع هفت ماه بسیار پرباری را در اوز شاهد بودیم و تماشاگران زیادی با هنر تئاتر همراه شدند و ما را یاری نمودند. "

2) در خصوص کارگاه های آموزشی بحث و تبادل نظر گردید و انشاالله اولین کارگاه بزودی دایر خواهد شد.

3) پس از ایام محرم و صفر ، گروه میلاد متنی را جهت اجرا خواهند داشت و همچنین گروه های ققنوس و صحنه ، اجرای کودکان را در ستور کار خود دارند.

4)علیرضا خادم پور از باتجربه های تئاتر اوز ، به گروه بازخوان و بازبین انجمن نمایش اوز اضافه شد. این گروه قبلا شامل افرادی همچون : سید مرتضی هاشمی ، علی بازگیر ، شهرام حسین نیا ، به آذین کرامتی ، عبدالله امینی ، جمشید طاهریان و حبیب مقیمی بوده است.

5)مقرر گردید جهت بازخوانی متن های ارسالی به انجمن نمایش ، در صورت هرگونه دلیلی برای رد شدن متن مذکور ، کتبا توسط اعضای بازخوان از نظر فنی به اطلاع سرپرست گروه درخواست کننده برسد.

6)برخی از متن ها با وجود قوی بودن ، هنوز به مرز نزدیک شدن جهت اجرای عموم با تناسب فرهنگ عمومی شهر کوچکی مانند اوز یا بطور کل لارستان نرسیده و عدم اجرایی شدن آن دال بر اظهار نظر اشخاصی که دستی بر آتش اجرای تئاتردر اوز ندارند نخواهد شد. فرهنگ و آداب هر شهری مختص همان شهر است و احترام به آن الزامی است و مقایسه فرهنگ ها در شهر های کوچک و یا کلان شهرها کاری نادرست است وگرنه انجمن نمایش اوز از تمامی هنرمندان خود در هر زمینه ای حمایت کامل داشته و خواهد داشت.

7) سر وقت اجرا نمودن تئاتر در اوز اکنون یک مشخصه بارز است و همه به آن اذعان دارند ، لذا توقع هنرمندان اوز از هر گروهی اجرا در زمان اعلام شده خواهد بود.گرچه قدوم همه مهمانان که در اوز اجرا خواهند داشت سر چشم خواهیم گذاشت و با آنها حتی در صورت تاخیر بدلایل موجه خواهیم ماند ، معهذا این اجرای سر وقت در اوز تقریبا نهادینه شده است.

8) تک تک دوستان انجمن نمایش با اطلاع و وقت قبلی در صورت هر گونه سوال و مشکل ، راهکار و انتقاد سازنده می توانند در جلسات هیات رییسه انجمن شرکت نمایند.

9) ساخت سالن مخصوص اجرای نمایش دانشگاه آزاد اسلامی اوز بنا به اظهارات پروانه پدرام سرپرست گروه نمایش این دانشگاه ، در فاز آخر خود می باشد و تعامل دانشگاه ها را با انجمن نمایش ارج می نهیم اما چون قدم اول را هیات رییسه در سال قبل و با تشکیل جلسات تعاملی با دانشگاه پیام نور و آزاد اسلامی اوز ، برداشته است ، قدم دوم را در این راه بایستی خود دانشگاه ها بردارند و قطعا اعضای هیات رییسه در خدمت آن ها خواهند بود.

مجمع عمومی دوم انجمن نمایش اوز پس از دو ساعت بحث و تبادل نظر مفید به کار خود در ساعت 21 پایان داد. 

  • شهرام حسین نیا
۰۳
مهر

از عمر تئاتر اوز ، بنا به نقل قول هایی حدود هشت دهه می گذرد. البته احتمالا دهه های اول شامل نمایش هایی با حرکات موزون و متدهایی اولیه بوده است که ره آورد سخت کوشانی از این دیار است که در کشور هایی مانند هندوستان مشغول بکار بوده اند.

لیکن رفته رفته تئاتر در اوز شکل گرفت و برخی از بازیگران و کارگردانان اوز دنبال نهادینه کردن آن بصورت یک اصل درآمدند. فراز و فرودهای بسیاری نیز در این سالها در تئاتر اوز رخ داد و مابقی ماجرا که گفتنش تکرار مکررات است و بس .....


چند سالی است که تئاتر در اوز دوباره جان گرفته است و حتی فعال تر از روز های اوج.

فعال شدن این چند ساله اخیر با فعالیت سالها پیش تفاوتی آشکار دارد و آن اساس و هدفی است که امروز برای اجرای تئاتر از طرف انجمن نمایش تدوین شده است.

تئاتر در گذشته در روزهای اوج ، بازیگران و کارگردانان زیادی تربیت کرد و از آنها ابزاری ساخت برای پیشرفت آینده تئاتر اوز ، زحمات زیاد و طاقت فرسایی که این عزیزان با تمام کمبودها و حمایتها متحمل شدند نبایستی براحتی فراموش گردد و بایستی احترام آنها را نگه داشت.

تجربه اندوزی تئاتریهای قدیمی در کنار تحصیلات آکادمیک تئاتری های امروزی ، بستری فراهم نموده تا اکنون به تئاتر فقط به عنوان وسیله ای برای پر کردن اوقات فراغت نگاه نکنیم.

گروه های فعال هنر تئاتر در سطح اوز ، امروز بیش از هر زمان دیگر ، راه و روش هدفمند تری را دنبال می کنند ، در این گروه ها افراد با تجربه بالا در زمان هایی که کارگاه های آموزشی و تحصیلات آکادمیک بسیار کمیاب بود و خودجوش تجربه کسب نمودند در کنار افراد جوان که چندین کارگاه آموزشی را گذرانده و یا بر طبق علاقه بسیار ، روی به تحصیلات آکادمیک این رشته آورده اند ، گروه هایی منسجم ساخته که نشان از آن دارند که فقط صرف اجراهای متعدد رزومه کاری آنها نیست و فرهنگ بالای تئاتر درمانی این اجراها در مواجهه با تماشاگران عام و خاص باعث شده به آنها به دیده تحسین نگریست.

عضویت اعضای نوجوان و جوان در گروه های و آشنایی با این هنر بصورت پیوسته نوید درمان تئاتر در اوز خواهد بود.

تئاتر درمانی امروز در گروه ها و البته به مدد و همکاری بی وقفه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات رییسه انجمن نمایش اوز ، در قالب حمایت های بی قید و شرط از اجراها ، بازخوانی متن ها و بازبینی تئاتر های در دست اجرا و موظف نمودن هر گروه جهت انتخاب متن و اجرای قوی و قابل قبول با موضوع روز و نگاهی ویژه به جوانان و آسیب های اجتماعی آغاز گردیده و گرچه هنوز در ابتدای این راه پرفراز و نشیب بوده و تا رسیدن یه سرمنزل مقصود راه درازی مانده است.

تماشاگران با این هنر آشتی کرده اند ، علاوه بر اجراهای صحنه ای با موضوعات مختلف و مربوط به سنین مختلف از تئاترهای کودک تا بزرگسال ، نمایش نامه خوانی نیز در دستور کار قرار گرفته و انشاالله بزودی تئاترهای خیابانی نیز خواهیم داشت و همه این ها زحمات عزیزان و فرزندان خوب مردم اوز است که به تئاتر عشق می ورزند.

جایی در مصاحبه ای با نشریات اوز عنوان کردیم اگر تئاتری اجرا کنیم و چیزی به تماشاگرمان یاد ندهیم و تماشاگر از تئاتر ما درس نگیرد ، کاری عبث و بیهوده انجام داده ایم و چه خوب که بر طبق نظرات اکثریت مردم ، در این چند ساله فهمیده ایم که تئاتر درمانی ما کارش را خوب انجام داده است و البته برای رسیدن به حد عالی , علاوه بر حمایت تماشاگران که همیشگی بوده ، به حمایت مسوولین نیاز مبرم داریم.

حاضریم برای حمایت مسولین از این هنر ناب سر خم کنیم و از آن ها بخواهیم روانشناسانه به اجرای تئاتر نگاه کنند زیرا تئاتر خود آمیزه ای از روانشناسی ، ریاضی ، ادبیات ، تاریخ ، جغرافیا ، موسیقی ، نقاشی و ..... است که در درمان بسیاری از آسیب های اجتماعی راهکار می دهد.

پس ...... جوانان خود را دریابیم......

  • شهرام حسین نیا